Tudnivalók

Az alkatrészek

Egy kerépár vásárlásánál vagy testre szabásánál érdemes tudni, hogy az adott alkatrész mire szolgál, hogy befolyásolja a kerékpár tulajdonságait.

A legfontosabb elemről, a vázról nagyon sokfelé olvashatsz, mi most inkább a további fontos, meghatározó részegységeket vesszük kicsit szemügyre.

A villa

Az első és legfontosabb kérdés, szükséged van-e teleszvillakópos villára.

Manapság a legtöbb kerékpárt teleszkópos villával szerelik, pedig a teleszkópoknak csak mountainbike kerékpárokon van valódi hasznuk, míg a városi és túra kategóriában nincs sok értelme. Egy teleszkóp például komoly fejtörést okozhat első csomagtartó vagy kosárka felhelyezésekor.

Egy minőségi merev villa sokkal olcsóbb a teleszkópos villánál , könnyebb, ráadásul a kiegészítő felszerelések is könnyebben elhelyezhetőek. Városi és trekking kerékpárokon általában acél villát találunk, minél nagyobb a villa hajlítása, annál rugalmasabb, kényelmesebb. Sportolásra alkalmas országúti kerékpárokba karbonvillát.

A kerekek

gumiA méretek: a köznyelvben leggyakrabban a 26-os, 27-es és 28-as megnevezéssel találkozunk. Ez a kerék collban vett átmérőjét jelöli. Az MTB 26"-os, az országúti kerékpár 27"-es, a túrabringák pedig általában 28"-as kerekekkel rendelkeznek (de találkozhatunk 29"-es MTB-kkel is). Sajnos ez a kategorizálás kicsit pontatlan, mert beszámítja a gumi vastagságát is, ami ugyebár eltérő lehet. Ha gumit vásárolunk kerékpárunkra, nézzük meg tehát, hogy a felszerelt köpenyen milyen feliratot találunk. Keressük az "559", "622", vagy "630" jelöléseket, melyek a felni (abroncs) átmérőjét jelölik milliméterre pontosan, majd a kerékpárboltban pontosan ilyen számmal ellátott külsőt válasszunk.

A gumi szélességét egyéni ízlésünk határozza meg. Általános szabály, hogy a vékonyabb gumi gyorsabban gurul, a vastagabb viszont kényelmesebb. Mintázatot tekintve nyilván a simább mintázat a gyorsabb, a rücskösebb viszont jobban kapaszkodik terepen és jobb az oldaltartása lazább talajon.

Fontos része a keréknek a felni, a XXI. században már ne adjuk alább duplafalú alumínium-felninél.
Sokat elárul egy kerékagyról, ha a bringából kivéve megpörgetjük a kereket és ellenőrizzük a futását. Ha esetleg jól érezhetően "rág", felejtsük is el rögtön.

Fontos kérdés, hogy gyorskioldós vagy csavaros rögzítésű tengely van-e a kerékben. Az előbbi a kerékpár szétszerelését könnyíti meg: kocsiból ki, kocsiba be -  utóbbit akkor érdemes választani, ha ritkán szedjük szét a kereket, további előnye, hogy "tolvajbiztosabb", hiszen a gyorskioldós kereket bárkinek csak egy mozdulat kivenni.

nyeregNyereg

Kulcsfontosságú a kerékpáron egy hozzánk illő nyereg kiválasztása. Nehéz feladat, mert tökéletes eredményt olykor csak hosszas próbálgatással érhetünk el. Ami kényelmetlen, vagy fájdalmakat okoz hosszú távon, azt rögtön cseréljük és keressünk más formát. Ne izguljunk, előbb utóbb megtaláljuk az igazit. Érdemes kölcsön kérni nyergeket, hogy ne kelljen a próba kedvéért megvásárolni. Ha viszont ráleltünk a nekünk megfelelőre, legközelebb is ragaszkodjunk a hasonló formához.

Súlyos tévhit, hogy minél szélesebb és puhább, annál kényelmesebb!!! Ez lehet, hogy így van egy rövid, városi távolságok leküzdésére alkalmas cruiseren, de sportolásra használt bringáknál például a karcsú, kemény nyereg a nyerő. Utóbbiak anatómikus kiképzésűek, nem dörzsölik a combot, pont az ülőgumóknál támasztják alá testünket. A keménység következtében pedig ahol nem kell, ott nem érnek hozzá altájunkhoz, ellentétben a párnázott változatokkal, melyekbe belesüppedve mindenhol dörzsölődik a bőrünk.
A lényeg tehát a nyereg esetében is a megfelelő forma kiválasztása.

Forrás: Hauser.hu